Kinesotape

I Kinesiotapemetoden brukes det elastiske egenskapene i kinesio-teipen til å påvirke bindevevet (også kalt fascia) og spenningen i muskulaturen i kroppen. For høy eller for lav spenning gir smerte og funksjonsproblemer, og målet er å regulere denne spenningen. Tapen plasseres over og rundt musklene, slik at den støtter og assisterer musklene og motvirker overspenning. Tapen legges på huden med forskjellige patenterte teknikker. Tapen kan også benyttes til å redusere belastningen på bånd og ligamenter. Kinesiotape metoden brukes sjelden alene, men som et supplement til annen behandling.

Kinesiotapen er tynn og elastisk, og gir effekt hele tiden mens den sitter på huden. Tapen tåler vann og vanlig kroppsbruk. Det vanlige er at tapen sitter på i ca 4-5 dager før den skiftes ut. På grunn av dens elastisitet merker sjelden pasienten tapen på kroppen. Det er ingen bivirkninger ved å bruke Kinesiotape.

Her er et konkret eksempel på hvordan metoden Kinesiotape bygger på en helhetlig tankegang og fokuserer på sammenhenger i menneskekroppen: En smertefull skulder kan skyldes en svakhet i magemuskulatur. Ved korrigering av spenningen i magemusklene med Kinesiotape kan den smerten forsvinne. Kinesiotape fokuserer ikke bare på symptomrettet behandling, men også på årsaken til smertene.

Kinesiotapemetoden har hatt stor suksess i de internasjonale rehabiliterings- og sportsmiljøer i de siste årene. Den brukes blant annet av David Beckham, Lance Armstrong, Tiger Woods og de norske håndballjentene.

Hvem tilbyr Kinesiotaping på Skarpsnoklinikken?
Marthe Schneider